Meillä on taas aivan hurmaavia tulppaaneja juhlistamassa kevään tuloa. Ja viime päivien pohdinnat naiseudesta, naisena olemisen onnesta ja riemusta tuolla Magin blogissa ovat saaneet minutkin mietteliääksi asian suhteen. Nimittäin olen aina ollut aavistuksen poikatyttö, ainakin ulkoiselta olemukseltani. Musta, selkeä, pelkistetty, napakka ja koruton ovat olleet sitä ihan ominta. Ja jokin mystinen juttu johdatteli aivan varkain perimmäisen naisihanteen juurille, sellaisen mitä minulle naiseus merkitsee, miltä se näyttää ja näissä pohdinnoissani olen nyt oikeastaan tutkimusmatkan alkumetreillä ja luulen, että tulen palaamaan vielä näihin pohdintoihin ja tekemään syväluotausta.
Keskiaika, renessanssi, ritarit, yksisarviset, tarunhohtoiset mielikuvitusmatkat ja ylväys tulivat vastaan jostain, jostain salaisesta lokerikosta. Yht äkkiä silmissäni oli kuva, ensimmäinen muistikuva jumalallisesta naiseudesta. En edes muista milloin näin ensi kertaa tämän Nainen ja yksisarvinen kuvakudoksen, mutta lähtemättömästi sen kuva on piirtyneenä verkkokalvojeni tiedostoihin. Kuvakudoksen naiseudessa on jotain selittämättömän ylvästä.
Sandro Botticellin kevät n. 1482 on tehnyt myös aina hyvin vavisuttavan vaikutuksen. Siinä maalauksen keskiön Venus on myös täynnä aistikkuutta, tyyneyttä, mielen rauhaa ja eteeristä kauneutta. Maalaukseen on ikuistettu Venuksen puutarhan ikuinen kevät ja rauhan tyyssija. Leuto kevättuuli puhaltaa puutarhaan ja peittää niityt kasteella, verhoaa ne ihanilla tuoksuillaan ja peittää niityt lukemattomilla kukillaan. Näin herkullisesti maalausta kuvattiin Italian Renessanssi kirjassa.
Antonio Pollaivolon Naisen muotokuva on mielettömän henkistynyt kuvaus naisellisuudesta. Maalaus on täynnä mielen tyyneyttä, ajatusten arvoituksellisuutta ja jotain selittämätöntä salaista vetovoimaa. Tavallaan tuntuu kuin tuon ajan taiteilijat olisivat nähneet naisen sisälle ja vanginneet ajatusten, mietteiden ja itse elämän sisäisen kauneuden naisten olemukseen ja halunneet ilmaista naiseuden täydellisen aistikkaana kuvauksena. Nämä naiset tietävät enemmän kuin arvaammekaan, heidän katseensa kaihomielisyys uppoaa syvälle kaukaisuuteen ja heillä on selvästikin salaisuus kannettavanaan.
Renessanssiajan naisen kuvaamisen aistikkuus, herkkyys, eteerisyys lumoavat kerta toisensa jälkeen. Naisten katseissa on poikkeuksetta aistittavissa eräänlainen ikuisuus, äärettömyys. Sellaista pysähtynyttä arvokkuutta, hiljaista kauneutta on lähes mahdoton tavoittaa mistään muualta. Lankean polvilleni, mykistyn ja vaivun unenomaiseen horrokseen näiden maalaustaiteen salaperäisen vangitsevien luomusten edessä.
Äitini, tuo oman naiseuteni vankkumaton, vahva ja vavisuttava tien näyttäjä vei minut tänään Humppilan Palmrothille, koska käsilaukkuni sekä kevätkenkäni olivat niin totaalisen heikossa kunnossa. Silmäiltyäni jonkusen tovin kaupan antimia jäljelle jäi kaksi käsilaukkua. Molemmat omalla tavalla tyylisiäni. toinen kova, selkeä, designattu ja toinen aavistuksen tuon korumaisen soljen verran naisellisempi. Oikeastaan pohdin pitkään kunnes päädyin kuvassa olevaan. Joku ihmeellinen sisälläni on aavistuksen liikahtanut. Olen ruvennut pitämään mustaa helminauhaa ja nyt tuo keskiajan naiseuden mieleen nostattanut käsillaukku ja kengät. Ihmeellistä - hidasta ja hiljaista pientä muutosta. Asustaakohan sittenkin jossain sielun sopukoissa se vielä villiksi pääsemätön hulmuavahelmainen runoratsun kesyttäjä, yksinäinen linnan neito tai salaisten keväänodottajaisjuhlien kevyesti tanssahteleva tuulen tuoksuinen neitokainen.
9 kommenttia:
Minä näin joutsenet noin viikko sitten auton ikkunasta ja oli pakko painaa jarrua, melkein pysähtyä. Harmitti kun en kuullut niitä, vaan apulannan Tonia täysillä autosoittimesta :)
Postauksesi on taas ihana.Ihanat kengät ja laukku. Minäkin hankin jo tuon Mymmelin, mutten vielä Myytä koska olen keltaisallergikko pahinta lajia.
Meidän posti ei ollut tullut vielä kahdeltakaan. Lähdenkin nyt pimeään katsomaan eivätkö Rhapsodyni ole todellakaan vielä tulleet.
Arvaa, mitä ihmettä tapahtui! Sähköpostissani oli kysely toimittajalta, joka haluaa kuvata puutarhani lehtijuttuun ensi kesänä! Minun puutarhani! Olen ihan suu auki ja äimänä.
Arvaas mitä? Mie ilmiannoin sun blogit sille toimittajalle, kun se etsii lisääkin kuvattavia paikkoja.Mie saan varmaa jonkuu puutarhahepulin kevään aikana!! Arvaas vaan lähtikö iso pyörä pyörimään jo....
Symphony of enchanted lands oli kuin olikin postilaatikossa, mutta Dawn of victory tulee myöhemmin. Maalaiselämä on siitä jännää, että posti ei ole tullut vielä kolmelta iltapäivällä ja sitten saa hiipiä pimeäss mäessä, polvia myöten mudassa eikä yhtään tiedä onko tiellä vai ojassa :)) Lystiä!
Huh huh Sanni - Ei oo totta - vai että ilmiannoit=) No oon aina sanonu et noi mun kuvat pettää - totuus on taruakin ihmeellisaempää ja pettymys kävijällä karvas. No psst. mistäs lehdestä ne tiedusteli tämmöisiä - heitä tonne sähköpostiin vinkki - jookosta=)
Ihanoita kuvia olet taas koonnut mukavaan juttuusi...siihen pitää uppoutua uudelleen...ja uudelleen...
Voi miten ihastuttava blogikirjoitus. Olen onnellinen, että olen saanut sinut viivähtämään naiseuden suloisilla salaisilla porteilla. Toivon, että tuo lumoava puutarha avaa sinulle ovensa ja kietoo sinut pauloihinsa. Tutkimusmatkat ovat avartavia ja joskus yllättäviä. Taidanpa minäkin kurkistaa taidekirjojani uusin silmin... Renessanssinaisissa on jotain tavoittamatonta sulokkuutta...
Pitääpä lähteä sunnuntaina luontoretkelle innoittamanasi, niin ylväältä kuulosti tuo joutsenten lento. Meillä pihapiirissä kisaavat vain pienet linnut.
Samma här kenkien suhteen Palmrothin kengät istuvat jalkaani parhaiten, johtuneeko suomalaisen leveästä jalasta.
Kesällä sitten tiiraillaan teidän kahden bloggarin puutarhoja lehtien palstoilta. Mukava asia.
Onpa taas kaunis postaus, yhtä taidetta koko blogisi! Kaikkea ihanaa aina keksitkin. Muuten, etkö voisi järjestää valokuvauskurssia, täällä olisi yksi vapaaehtoinen osallistuja :)
Botticellin Kevät on kyllä lumoava - miten niin herkkä sivellin voikaan olla? Tuo gobeliini on sekin valloittava - värit ovat komeat ja voi vain kuvitella millaiset ne ovat olleet parhaimpina päivinään. Voi, haluan taas Pariisiin...
Mietin eilen tekijänoikeusasioita - halusin laittaa tekstini yhteyteen kuvia japanilaisista ikivanhoista maalauksista, mutta tipautin ne viime tingassa. Nyrkkisääntö kai on, että 50 vuotta vanhat teokset ovat tekijänoikeuksista vapaita? Löysin aivan mielettömän hienoja, kauniita, herkkiä vanhoja maalauksia...
Lähetä kommentti